Palveluesimies Markku Räsänen

Vaihtelevat päivät ja haastava työ pitävät tyytyväisenä

Kiinteistöhuollon palveluesimies Markku Räsänen tuli alalle 21 vuotta sitten. Vaihtelevat päivät ja sopivasti haastava työ ovat pitäneet miehen tyytyväisenä.

– ­Olin työurani alussa huoltomies ja sitten vähän aikaa palveluohjaaja. Vuonna 2003 minusta tuli palveluesimies. Meillä on täällä hyvä porukka ja joka aamu on mukava tulla töihin, Räsänen kertoo hyväntuulisena.

Räsäsellä on taskussa useita eri tutkintoja ja koulutuksia. Hän on käynyt ammattikoulussa kone- ja metallitekniikan tutkinnon ja kauppaoppilaitoksessa merkonomin tutkinnon. Töiden ohessa mies on opiskellut kiinteistöalan tradenomin tutkinnon ja lukenut itsensä vielä isännöitsijäksikin.

– Se kyllä täytyy sanoa, että RTK-Palvelulla on hyvät mahdollisuudet kouluttautua. Aina kun on kertonut olevansa kiinnostunut jostain koulutuksesta, niin se on järjestynyt, mies kiittelee.

Räsänen toimii esimiehenä yli kahdellekymmenelle työntekijälle yhdessä toisen palveluesimiehen kanssa. Aamu alkaa töiden jaolla ja poikkeustilanteiden ilmoituksilla. Päivittäiset työtehtävät pitävät sisällään töiden suunnittelua ja seuraamista. Myös yhteydenpito asiakkaisiin kuuluu jokapäiväisiin askareisiin.

Työ edellyttää ennakointia

Työssä onnistuminen edellyttää Räsäsen mukaan ennakointikykyä ja palvelualttiutta. Työsuunnittelun onnistuminen on tärkeää myös työntekijöiden tyytyväisyyden kannalta.

– Tässä työssä pitää olla aina askeleen edellä ja työsuunnittelun on oltava hanskassa. Sää sanelee paljon kiinteistöhuollon puolella ja esimerkiksi sairaslomien sattuessa pitää pystyä tekemään nopeitakin ratkaisuja, Räsänen sanoo.

Räsäsen mukaan palkitsevinta työssä on se, kun iso urakka on selvitetty onnistuneesti ja laadukkaasti.

Kiinteistöhuolto on monipuolista tekemistä

Kiinteistöhuollossa toimiminen on monipuolista työtä. Joskus Räsänen törmää vielä vääriin ennakkoluuloihin, että kiinteistöhoitajien työ olisi pelkkää roskien keräämistä.

­–Tämä on mukavan haastava ja jatkuvasti kehittyvä ala. Työssä menestyminen vaatii kiinteistötekniikan kattavaa osaamista ja palvelualttiutta, Räsänen pohtii.

Myös tulevaisuuden näkymät ovat Räsäsen mukaan valoisia. Hän on tyytyväinen myös työnantajaansa RTK-Palveluun.

– Tämä on tulevaisuudessa vankka ala ja töitä riittää, kun kiinteistöjä rakennetaan koko ajan lisää. RTK-Palvelu on hyvä yritys ja täällä on mukava työskennellä, Räsänen summaa.