Sivakka

RTK-Palvelu huolehtii 34 kiinteistön huoltotehtävistä Oulussa

Oulun Sivakka Oy tarjoaa yhteensä yli 8 400 vuokra-asuntoa – lähes kaikissa Oulun kaupunginosissa. Kiinteistöosakeyhtiön isännöintipäällikkö Jouni Hautamäki kertoo, miten RTK-Palvelu auttaa Sivakan ja oululaisten asukkaiden arjessa.

– RTK-Palvelussa yhdistyvät sekä paikallisen, asukkaillekin tutun, että valtakunnallisen toimijan edut. Tänä päivänä palveluntarjoajalta vaaditaan niin vastuullisuusraportointia, sertifikaatteja, ympäristöohjeistuksia kuin toimintajärjestelmiä, jotka ovat kaikki heillä kunnossa. Puhallamme yhteen hiileen ja yhteistyömme on jatkunut jo 20 vuotta, Hautamäki sanoo.

 

Kiinteistönhoitajat tuntevat kohteensa

Oulun kaupungin omistaman Sivakan toimistolla toimii noin 50 henkilöä, jotka hoitavat kiinteistöjen ja asuntojen isännöinnin omin voimin. Lisäksi Sivakan asuntopalvelut markkinoivat ja vuokraavat asuntoja. He hoitavat irtisanomiskäytännöt ja vuokrasopimukset. Taloushallinto ja perintä hoidetaan itse. Myös esimerkiksi rakennuttamistehtävät uudiskohteissa ja peruskorjauksissa kuuluvat Sivakan tontille.

– Meillä on yli 200 kiinteistöyhtiötä Oulussa, ja halusimme hyödyntää vuokra-asunnoissa vanhan talonmiesmallin hyviä puolia. Omat talonmiehet ja siivoojat vaativat oman työnjohdon ja organisaation, ja se kävi näin isossa mittakaavassa raskaaksi. Nyt käytämme palveluntarjoajia. RTK-Palvelu huolehtii tällä hetkellä 34 kiinteistön huoltotehtävistä, kertoo Hautamäki.

Aluehuoltomallissa kiinteistönhoitaja toimii RTK-Palvelun haalarit päällä, mutta kokoaikaisesti vain Sivakan palveluksessa. Kiinteistönhoitajalla on omat kohteensa, jotka hän oppii tuntemaan hyvin – samoin kuin asukkaat ja isännöitsijät.

– Aluehuoltomalli poikkeaa perinteisestä kiinteistönhuoltomallista, jossa kohteet vaihtuvat. Sama, tuttu kiinteistönhoitaja palvelee vuodesta toiseen ja siitä syntyy useita etuja. RTK-Palvelu vastaa meidän puolestamme työnjohdosta, ohjauksesta, opastamisesta, tuurausten järjestämisestä ynnä muusta ja helpottaa siten Sivakan arkea.

 

”RTK-Palvelu on asiakkaan asialla”

20 vuoden yhteistyön aikana sopimuskannan laajuus on vaihdellut kiinteistönhoidossa ja siivouksessa. RTK-Palvelu tekee Sivakalle tällä hetkellä kiinteistönhoidon lisäksi yksittäisiä muutto- tai asuntosiivouksia, kuten asiakasetusiivouksia, joissa vuokralaista palkitaan valinnaisella edulla viiden vuoden asumisen johdosta.

– Asiakaseduksi voi valita huoneistosiivouksen, jolloin RTK-Palvelu hoitaa sen. He ymmärtävät, mistä vuokra-asuntomarkkinassa pärjäämisen vaatimukset syntyvät. Lopullinen laskunmaksaja löytyy asunnosta, ja kun asukas on tyytyväinen, vaihtuvuus pienenee. Meidän kustannuksemme säästyvät, ja myös RTK-Palvelulle tulee tasaista tuloa, Hautamäki kiittää.

Pari kertaa vuodessa Hautamäki istahtaa palveluntarjoajien kanssa kausipalaveriin. Lisäksi kaikki Sivakan aluehuoltohenkilöt ja työnjohto kokoontuvat yhteen säännöllisesti isännöinnin ja teknisten asiantuntijoiden kanssa pohtimaan miten vuosi on sujunut ja miten seuraavaan kauteen tulisi valmistautua.

– Keskustelu jatkuu virallisen osuuden jälkeen heti parkkipaikalla. Eri yritysten kiinteistönhuoltajat tuntevat toisensa ja vertailevat kokemuksiaan. Sivakan aluehuoltohenkilöistä on muodostunut vähän kuin oma klaaninsa, jossa työurat ovat yleensä pitkiä ja vaihtuvuus vähäistä.

– Yhteisen taipaleen perusteella voin suositella RTK-Palvelua täällä Oulussa muillekin kiinteistöyhtiöille. En näe mitään esteitä onnistuneeseen kumppanuuteen heidän kanssaan.