Mari Jokisella on lähes 10 vuoden kokemus rekrytoinnista ja työnantajamielikuvan kehittämisestä. Rautainen henkilöstöhallinnan ammattilainen luovii rekrytointimarkkinoilla haasteita ratkoen ja hallitsee työsuhteen kiemurat rekrytoinnista palkanmaksuun asti. Tärkeimpänä taitonaan Mari pitää valmiuttaan mukautua alati muuttuviin tilanteisiin.
– Henkilöstöhallinta on intohimoni, josta olen rakentanut urani. Siirryin RTK-Palvelulle sisaryhtiöstämme RTK-Henkilöstöpalvelusta, jossa toimin rekrytoinnin koordinaattorina. Nykyisessä roolissani HR Business Partnerina pääsen syventymään strategiseen henkilöstöhallintoon koko valtakunnan tasolla, Mari kertoo.
Marin työpöydällä Vantaan toimipisteellä on tällä hetkellä RTK-Palvelun rekrytointeja, maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden työsuhdeasioita ja erilaisia kehityshankkeita, kuten työvuorosuunnitteluprojekti.
– Siirrymme uuteen työvuorosuunnittelujärjestelmään. Olen mukana tulkitsemassa esimerkiksi työehtosopimuksia ja työaikalakia. Koulutan esihenkilöitämme uuteen toimintatapaan sekä uudenlaiseen malliin resursoida ja suunnitella työvuoroja. Erilaisten kehityshankkeidemme tavoitteena on lisätä työn sujuvuutta ja ihmisten viihtyvyyttä.
Suunnitelmallinen ja sujuva rekrytointi
Mari on viime aikoina suoraviivaistanut RTK-Palvelun rekrytointiprosessia. Aiemmin esihenkilöt tekivät omat rekrytointi-ilmoituksensa itse. Yhtenäinen rekrytointi-ilmoittelu parantaa työnantajamielikuvaa ja säästää esihenkilöiden resursseja yli 3 000 ihmisen organisaatiossa.
– Koordinoin rekrytointeja valtakunnallisesti. Olen tehnyt yksiköihin yhtenäiset ilmoituspohjat eri ammattiryhmien rekrytointia varten ja kirjoitan rekrytointi-ilmoitukset. Toteutan avointen paikkojen digitaalista markkinointia yhdessä viestintämme kanssa.
Rekrytointimarkkinat käyvät tällä hetkellä kuumana ja yhteen hakuun saattaa tulla jopa 300 hakemusta. Prosessien helpottaminen säästää esihenkilöiden aikaa. Toisaalta asiakkailla voi olla hyvinkin tarkkoja hakukriteerejä, joiden täyttämiseksi tarvitaan luovuutta ja vuorovaikutustaitoja.
– Kun rekrytointiprosessi on sujuvampi, esihenkilöt voivat keskittyä omaan ydinosaamiseensa esimerkiksi hakemusten seulomisen sijaan. Etsin jatkuvasti ratkaisuja paremman hakijakannan saamiseksi, jotta löydämme sujuvasti oikeat henkilöt oikeaan rooliin. Esimerkiksi rekrytointeja yhdistämällä useampi tehtävä saadaan täytetyksi yhdellä ilmoituksella.
Kaikkien kehitysideoita kuunnellaan
Marin mukaan RTK-Palvelu on todella yhteisöllinen työpaikka. Monikulttuurinen työympäristö on rikkaus ja voimavara. Kuka tahansa voi esittää uuden idean ja kaikkien ääni tulee kuuluviin.
– Meillä on tasa-arvoinen kohtelu ja yhdessä tekemisen meininki. Inspiroidun itse tästä ainutlaatuisesta työyhteisöstä ja suosittelen RTK-Palvelua kaikille siivous- ja kiinteistöpalvelualasta kiinnostuneille. Meillä työtehtävät joustavat elämäntilanteen mukaan ja kaikille annetaan mahdollisuus kasvaa, kouluttautua ja kehittyä.
Mari on tiiviisti mukana myös kesätyöntekijöiden rekrytoinnissa. Kesätyöntekijöille viestiminen sisältää rekrytointi-ilmoitusten lisäksi esimerkiksi uutiskirjeitä sekä messu- ja rekrytointipäiviä.
– Tein kesätyöntekijöille työtyytyväisyyskyselyn, jonka vastaukset analysoin. Seuraavaksi suunnittelen kehitystoimenpiteitä vastausten perusteella. Haluan puuttua mahdollisiin epäkohtiin ja nostaa esiin työntekijöiden hyviä kehitysideoita, joita sitten vien aktiivisesti eteenpäin. Pyrin vaikuttamaan positiivisesti nimenomaan työntekijäkokemukseen.
Monikulttuurista muutosjohtamista
RTK-Palvelulla iso osa henkilöstöstä on maahanmuuttajataustaisia. Mari on lanseerannut talon sisälle uusia prosesseja esimerkiksi työlupaselvitysten ja asiakirjojen käsittelyyn. Lisäksi hän tekee yhteistyötä TE-toimistojen ja Migrin kanssa, etsien jatkuvasti erilaisia työllistymismahdollisuuksia maahanmuuttajataustaisille henkilöille.
– Etsimme Migrin työnantajien työpajassa helpotusta työlupa-asioiden käsittelyyn ja henkilöiden nopeaan työllistämiseen. Tiivis yhteistyö myös esimerkiksi osaamiskeskuksen kanssa auttaa hakijoiden haastatteluprosessin nopeuttamisessa. Järjestän työnantajatapaamisia, ja tarjoamme nyt ensimmäistä kertaa myös työkokeilupaikkoja.
HR Business Partnerin ammatissa viestintä- ja vuorovaikutustaidot ovat merkittävässä roolissa. Monikulttuurisessa työyhteisössä pelkkä viestin ymmärtäminen ei riitä, vaan ihmiset pitää saada myös toimimaan uudella tavalla. Mari avustaa myös esihenkilöitä vastaan tulevissa haasteissa.
– Minua motivoi mahdollisuus löytää uusia ratkaisuja vaikeisiinkin tilanteisiin. RTK-Palvelulla nautin siitä, että täällä annetaan mahdollisuus heittäytyä tekemään asioita täysin uudella tavalla. Meillä ei tehdä asioita kuten 50 vuotta sitten, vaan olemme aina valmiina uuteen. Haluamme myös tukea monimuotoisuutta ja meille voi työllistyä iästä tai kieli- ja kulttuuritaustasta riippumatta.