Sokotel Oy

RTK-Palvelun laadukas kiinteistönhuolto kruunaa hotellielämyksen

RTK-Palvelu vastaa kahdenkymmenen Sokotel Oy:n Sokos Hotelsin ja Radisson BLU -hotellin kiinteistönhuollosta pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Oulussa. Aikaisemmin sisäisesti SOK Kiinteistöässällä tuotettu kiinteistönhuolto siirtyi RTK-Palvelulle liikkeenluovutuksen yhteydessä syyskuussa 2018. Lähtökohtana palveluiden ulkoistuksessa oli asiakaskokemuksen ja toiminnan laadun parantaminen.

– Perushuoltomiestoiminta oli jo kaukana varsinaisesta ydinpalvelustamme, sillä SOK Kiinteistöässä tuottaa operatiivisen kiinteistönjohtamisen asiantuntijapalveluita. Sen tehtävänä on huolehtia S-ryhmän kiinteistöhallinnosta, energiatehokkuudesta, rakennuttamisesta sekä kiinteistöjen manageerauksesta ja ylläpidosta. Suorittavan kiinteistönhuoltopalvelun siirtyminen RTK-Palvelulle oli luontaista ja järkevää, ja huollon toiminnot ovat RTK-Palvelun ydinliiketoimintaa, SOK Kiinteistöässän johtaja Otto Oksanen kertoo liikkeenluovutuksen taustoista.

 

Kattava osaaminen takaa laadukkaan palvelun

SOK Kiinteistöässä aloitti sopivan yhteistyökumppanin etsinnän muutamien ehdokkaiden joukosta lokakuussa 2017, ja kesällä 2018 päätös RTK-Palvelun valinnasta oli tehty. Kumppanin valinnassa painottuivat kokonaisuuden lisäksi erityisesti annettu palvelulupaus hotelliliiketoiminnalle sekä henkilöstön urapolkuun ja hyvinvointiin liittyvät asiat.

Tällä hetkellä uuden kumppanuuden askelmerkit ovat löytyneet ja kuukausi kuukaudelta osapuolet ovat huomanneet liikkeenluovutuksen olleen toimiva ratkaisu jokaiselle osapuolelle; liiketoimintaa harjoittavalle Sokotel Oy:lle, SOK:lle sekä RTK-Palvelulle.

– Asiakkaiden kannalta muutos on parantanut palvelua huomattavasti. Halusimme kumppanin, joka ymmärtää kiinteistönhuollon bisnestä sekä johtaa ja kehittää toimintojaan yhdessä henkilöstönsä kanssa. RTK-Palvelu on vastannut tähän toiveeseen hyvin ja heillä on kumppanina paras ymmärrys hotelliliiketoiminnan kiinteistönhuollon tarpeista, Oksanen kertoo.

Positiivisia muutoksia palvelun tehokkuudessa on jo havaittu. Oksasen mukaan tehtävien ja suoritteiden määrä on kokonaisuutena lisääntynyt. Kuluneella vuodella ei ole tullut yhtään kehittävää palautetta RTK-Palvelun toiminnasta.

– Se, että ollaan jo näin hyvällä mallilla, on vaatinut RTK-Palvelulta suuren ponnistuksen. Alkuvuosi on ollut hyvä näyttö siitä, että heillä on paras osaaminen ja tahto tähän hommaan, Oksanen sanoo

Henkilöstön urapolut uuteen nousuun

Liikkeenluovutuksen yhteydessä kaikki entiset SOK Kiinteistöässän kiinteistönhuollon työntekijät siirtyivät RTK-Palvelulle. Työyhteisönä RTK-Palvelu tarjoaa myös näille työntekijöille uudenlaisia mahdollisuuksia kehittyä ja kouluttautua.

– Vaikka tällainen siirtyminen ja muutostilanne aiheuttavat aina myös haasteita ja epätietoisuutta, RTK-Palvelu oli paras vaihtoehto myös siirtyvälle henkilöstölle. RTK-Palvelulla on valmiiksi mietittyjä koulutuspolkuja ja työyhteisönä yritys tarjoaa kiinteistönhuollon työntekijöille myös laajemmat mahdollisuudet kuin mitä SOK:lla oli mahdollista kiinteistöhuollon henkilöstölle tarjota. Kaiken kaikkiaan uskomme, että pitkäaikainen yhteistyösopimuksemme RTK-Palvelun kanssa parantaa asiakaskokemusta meidän hotelleissamme pitkällä aikavälillä entisestään, Oksanen tiivistää.